Historien om Tjønsere

Begrebet "Tjøns" stammer tilbage fra tiden på Nørre Alle, hvor gamle bestyrelsesmedlemmer som Kabel & Svend Spejder, først i 1950'erne startede DOF (Dem Over Fyrre) som var en "klub/gruppe i klubben". Det førte til boldspillet "TJØNS", som nogle mener blev udviklet af Knud Lundberg, der var/er fodbold til to mål, uden streger og med spil bag mål.

Mange år er siden løbet i åen, mange tjønserkampe ditto og spillet har udviklet sig til en livsstil i AB. Tjøns er en passion.

Tjøns handler om leg og kamp i moderat tempo med højt teknisk niveau samt en kommentar til alle med- og modspillere.

AB er kendt i hele Danmark for begrebet tjøns som nok er det, der ligger til grund for de mange "lukkede hold/grupper" som klubben råder over i dag. Selve "Tjønsergruppen" der rummer mere end 75 mangeårige AB medlemmer der samtidig udgør turneringsholdene, Masters & Grand Old Masters samt indtil sidste år, SuperMasters træner såvel torsdag og lørdag, samt "lukkede hold/grupper" som Poul Hats & Stig Borgens hold der også troligt frekventerer Danmarks smukkeste anlæg både en og to gange om ugen.

Tjek evt. www.ab-tjoensere.dk for at læse mere om "Tjønsergruppen", Master- og Grand Old Masters holdet og dets spillerne, begrebet TJØNS samt gode og mindre gode historier fra et langt liv med TJØNS.