AB's Historie

AB's oprindelse

Det var d.26. februar i 1889, da Fredericia Studenternes Kricket Club fusionerede med Polyteknisk Boldklub, at Akademisk Boldklub blev stiftet. I sin tid var det således, at man kun kunne blive medlem i klubben, hvis man havde taget en adgangseksamen til universitetet eller den polytekniske læreanstalt, der særligt uddannede civilingeniører. Desuden kunne ikke-akademiske fodboldspillere med potentiale optages i klubben ved at blive forslået af bestyrelsen eller 15 medlemmer af klubben.

I 1889 havde AB i alt 119 medlemmer – i dag er vi vokset til ca. 1500 medlemmer.

Både cricket- og fodboldafdelingen gik godt, hvor AB i cricket vandt deres første mesterskab tilbage i 1896. Fodboldholdet vandt således den første turnering som DBU stod for. Til at starte med spillede medlemmerne på Københavns gamle fælleder, men vi fik senere baner og klublokaler på Tagensvej.

Siden da er det blevet til mange pokaler og mesterskaber i de to afdelinger cricket og fodbold, hvor tennis først senere vandt rigtigt frem, efter at AB siden slutningen af 1. Verdenskrig flyttede til Nørre gade, hvor man fik mere optimale forhold til tennis også.

I 1965 begyndte opførelsen af AB Hallen på Skovdiget 1 i Bagsværd. I forbindelse hermed optog AB Bagsværd Idrætsforenings håndboldafdeling, som herved fik adgang til hallen. Siden da har håndboldafdelingen været en del af klubben.

AB's mesterskaber

Danmarksmesterskaber

Af danmarksmesterskaber i fodbold har AB vundet i alt 9 gange, mens der er blevet hentet medaljer hjem, i form af sølv eller bronze, 18 gange yderligere.

Danske mesterskaber: 1919, 1921, 1937, 1943, 1945, 1947, 1951, 1952, 1967.

Sølv: 1917, 1932, 1936, 1942, 1944, 1949, 1950, 1955, 1957, 1970.

Bronze: 1929, 1939, 1946, 1948, 1954, 1956, 1999, 2000.

AB har i mange år været rigtig gode til at producere talenter. Dette tydeliggøres f.eks. i den lange liste af A-landsholdsspillere i fodbold, der har spillet i AB:

Lukas Lerager, Knud Lundberg, Karl Aage Hansen, Frode Svendsen, René Henriksen, Brian Steen Nielsen, Stephan Andersen, Nicolai Stokholm, Ivan Jensen, Mohamed Zidan, Arne Kleven, Jan Michaelsen, Steven Lustü, Verner Nielsen, Michael Johansen, Peter Løvenkrands, Herluf Hansen Colfach, Tommy Løvenkrands, Steen Blicher, Poul Petersen, Knud Bastrup-Birk, Martin Albrechtsen, Kresten Bjerre, Eyolf Kleven, , Nicolai Jørgensen, Anis Ben Slimane, Jan Larsen, Abdul Sule, Svend Albrechtsen, Adolph Mølsgaard, Eigil Thielsen, Georg Dahlfelt, Jesper Sørensen, Claus Thomsen og Finn Wiberg.

Det må også tilføjes, at der igennem årrækkerne er produceret flere ungdomslandsholdsspillere og talenter, der senere har spillet i flere af de bedste ligaer rundt omkring i Verden.

Men selvom fodboldafdelingen må siges, at være den største og mest kendte af AB’s fire afdelinger, er den langt fra den eneste afdeling med mesterskaber og medaljer.

Cricketafdelingen har i alt haft 20 spillere på herrelandsholdet og 6 spillere på damelandsholdet, og både dame- og herresiden har i mange år. AB’s kvinder har i alt vundet danmarksmesterskabet 7 gange.

Håndboldafdelingen har særligt i ungdomsrækkerne, men også enkelte seniorrækker deltaget i og vundet både officielle og uofficielle danmarksmesterskaber, kredsmesterskaber og sjællandsmesterskaber.

Derudover har flere landsholdsspillere haft deres gang i AB’s ungdomsrækker, hvor den nyeste i rækken, Anne Cecilie la Cour, for nyligt var aktuel på Danmarks kvindelandshold.

Tennisafdelingen i AB har altid været toneangivende i Dansk Tennis.

I 1911 blev Einar Frigast, AB Danmarksmester i single ved at besejre Jørgen Arenholt, KB med sætcifrene : 6-4 1-6, 6-4, 11-13, 6-2.

Året efter - i 1912 - vandt Einar sølv, Boris Mathiassen, AB mødte i 1952 i DM-Finalen Torben Ulrich HIK,  og vandt sølv, lige som Finn Christensen, AB gjorde det i 1984.

Fra midten af 60'erne havde AB nærmest patent på SM-Titler i alle rækker, blandt andre Merete Balling Stockmann, der også senere vandt DM. AB's U12-Drenge vandt DM for hold i 2002 (Holdkaptajn Knud Erik Kundby Nielsen), og her i de senere år har AB-Ungdom haft tre SM-Mestre i Minitennis og én U12'er har repræsenteret AB på den seneste landsholdssamling.

Galleri

Fodbold

AB’s bedste fodboldhold spiller nu i 2. Division, men er et hold med bl.a. en masse unge talenter, som vi tror på, har en lys fremtid foran sig. AB har udviklet mange spændende spillere til højere rækker, og vi er i dag også stolte af vores talentudviklingsprogram. Vi har fået flotte resultater i ungdomsrækkerne, men også blandt Old Boys og veteranerne er der en flot medaljehøst, som ikke går ubemærket hen.

Cricket

AB's bedste crickethold spiller i 1. Division. Der er mulighed for tilgang af nye medlemmer i alle aldre, og der er ingen tvivl om, at man med det store engagement, går en stor fremtid i møde. Vores faciliteter gør det muligt, at vi både spiller cricket idendørs og udendørs. Ligeledes sikrer vores udendørs kastebåse optimale træningsmuligheder for vores medlemmer.

Tennis

AB er at finde blandt de toneangivende tennisklubber i DK - både på junior- og seniorplan. Vi er repræsenteret med hold i alle rækker fra de alleryngste over ung-seniorer, seniorer, motionister og veteraner. Damer: 2. Div. (landets 3. bedste række). Herrer: 2. Div. (landets 3. bedste række). Flere motionist- og seniorhold deltager i SLTUs holdturnering med, og de fleste er med helt fremme. Der satses i disse år på endnu flere træningskampe og andre aktiviteter med vore naboklubber.

Individuelt er AB-juniorerne stærkt repræsenteret ved både nationale turneringer og regionsmesterskaber. Så fremtiden tegner lys.

Håndbold

På håndboldsiden har vi vores bedste seniorhold i henholdsvis Serie 1 (damer) og kvalrækken (herrer). I ungdomsrækkerne har vi mange dygtige hold, og vi bestræber os på at skabe en sjov og læringsrig atmosfære for vores mange drenge og piger.