Æresmedlemmer

Fodbold

Bent Thøger Andersen var hovedformand i klubben i flere perioder og tilsammen i knap en halv snes år. Han tilbragte et utal af timer på anlægger på Skovdiget. I visse tilfælde troede medlemmerne, at han havde en "seng" og overnattede på anlægget, da han var der - morgen, middag og aften!

Thøger blev udnævnt til æresmedlem i klubben i 1994 – i øvrigt sammen med Jørgen Collaitz - og det var en velfortjent belønning for et fantastisk stykke arbejde, som han havde udført. Først i fodboldafdelingen og senere i hovedbestyrelsen. Året efter fik han den smukke hæder, at blive kåret til "Årets Idrætsleder" i Gladsaxe Kommune.

Der var ikke et øje tørt, da han velfortjent fik overrakt prisen og erkendeligheden på Gladsaxe Rådhus.

Bent Thøger Andersen var altid meget opmærksom på, at klubbens anlæg var pænt og yderst velholdt. Han var efter de yngre og ældre medlemmer, hvis de parkerede cyklerne udenfor de dertil indrettede stativer eller smed papir eller andet på et af landets smukkeste idrætsanlæg.

Fodbold

Poul Kvist virkede i Akademisk Boldklub i godt 40 år, og han var en meget respekteret og afholdt træner og leder i ungdomsafdelingen. Han var med utrættelig energi en hjørnesten med sportslige og administrative opgaver i klubben, som han satte stor pris på og blev en vigtig del af allerede på Nørre Alle, hvor han blot var 25 år.

Poul Kvist var overlærer ved Tjørnegård Skole i Gentofte, men han blev allerede involveret i AB, da klubben havde domicil på Nørre Allé. Han læste på Frederiksberg Seminarium og spillede fodbold i B.93, men så et opslag om tilmelding til et DBU-trænerkursus, som han fandt interessant. På dette kursus traf han landsholdsspilleren, Arne Sørensen (senere landstræner) og den sympatiske AB-legende, Erik Hagensen. Denne var kursusleder og det blev hurtigt til et ”varmt” venskab, og det betød, at Poul Kvist hurtigt blev involveret i Akademisk Boldklub.

Han er naturligvis æresmedlem i klubben, hvor han har været et ikon - og er mere end nogen anden medvirkende til de mange flotte sportslige resultater i ungdomsafdelingen gennem en årrække. Ynglingeholdet var i DM-finalen i 1980 og 1984 mod henholdsvis Vejle og B1909, som desværre begge blev tabt.

Cricket

Cricket

Ben Rossen blev optaget som æresmedlem i AB i 2015, og kan se tilbage på en flot karriere som både spiller og leder i klubben. Det sportslige højdepunkt var i 1979, da han debuterede på landsholdet ved B-VM i England mod Fiji i Birmingham. Mandskabet nåede noget overraskende helt frem til semifinalen, hvilket var et af de flotteste resultater i DCF gennem mange år.

Efter godt 250 førsteholdskampe i AB kastede Bent sig over lederarbejdet i cricketafdelingen. Her har han brugt utroligt mange timer på frivilligt lederarbejde. I begyndelsen af 90'erne blev han cricketformand, samtidig med at han trænede klubbens succesfulde damehold, der vandt det danske mesterskab flere gange.

Bent Rossen følger stadig med på sidelinjen, uanset om det er cricket eller fodbold, og holder et vågent øje med klubbens udvikling.

Fodbold

René Henriksen er et kapitel for sig i AB's nyere historie. Med 66 landskampe på CV'et og heraf 25 som anfører, har René haft en stor karriere, selvom han først slog igennem i en sen alder.

René nåede 375 kampe i den grønne trøje, og spillede i AB i to perioder. I den mellemliggende periode nåede han at spille 200 kampe for græske Panathinaikos, til hvem han blev solgt til i 1999, inden han i 2005 vendte tilbage.

På Gladsaxe Stadion er der to lounges, som begge er opkaldt efter to af de største koryfæer. Den ene hedder Knud Lundberg Loungen, mens den anden hedder René Henriksen Loungen. Dette vidner om Renés betydning for klubben.

Forsvarsdirigenten havde et stort overblik, sikre indgreb og var bundsolid. René Henriksen var sikker mand på holdkortet, og nåede at spille med bl.a. brødrene Løvenkrands, Peter Rasmussen, Martin Albrechtsen, Alex Nielsen, Peter Knudsen og ja... Listen er lang.

Æresmedlem siden 2015

Håndbold

Peter har samlet siddet i håndboldbestyrelsen i 33 år, fordelt på tre perioder, heraf som formand for AB håndbold i en periode på 9 år fra 1975 til 1984 og i denne periode også medlem af hovedbestyrelsen i AB. Da håndbold igen havde brug for ham i 2004, blev Peter for tredje gang valgt til bestyrelsen og overtog 3 år efter ansvaret, som formand for seniorudvalget, hvilket han nu varetog i over 10 år.

Peter blev medlem af AB som 8-årig og lige siden puslingetiden har Peter været blandt de toneangivende spillere på håndboldbanen, dels som anfører, dels som god kammerat, men også som en spiller der gik forrest når kampene skulle afgøres med mange vundne sjællandsmesterskaber til følge.

Peter var en del af det hold, som efter oprykningen til 2.div, spillede sammen de følgende mange år. Han var anfører for det hold, som i 1979 vandt DHF’s pokalturnering med en finalesejr på 26-21 i en propfyldt Gladsaxe Sportshal over datidens absolutte tophold Fredericia KFUM.

Æresmedlem siden 2017

Fodbold & Tennis