Historie

I de første 25 år af crickets tid i København, heraf en del af dem i KBUs regi, stod kampen om at være bedst i KBU mellem KB og AB – kun i 1909 og 1910 formår B 93 at kile sig ind og erobre mesterskabet. I de næste 25 år er KB totalt dominerende, før AB tager over og er næsten lige så enerådende i den sidste halve snes år, hvor cricket er en del af KBU. Kun i 1950 lykkes det en 3. klub at bryde KB-AB dominansen, da B 93 vinder mesterskabet i 1950. Fra 1951 gjorde man et forsøg på at gøre turneringen mere interessant ved at udskrive den for både KBU og SBU – en turnering, der kører i 3 år med AB som vandt alle 3 år.

Frem til 1954 var cricket under DBU, men Dans Cricket Forbund brød ud af unionen, og stiftede sit eget forbund med 31 klubber i hele landet. Det første år med et landsdækkende mesterskab blev vundet af AB.

Vi har også en masse dygtige unge mennesker, og har i både 1969 og så sent som i 2012 vundet ungdoms-DM.

Suveræne piger
Vores cricket piger fortjener bestemt også at blive nævnt. De dominerede 80'erne i stor stil, og her blev det til hele 7 danmarksmesterskaber.  I årene 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1988 og 1989 kunne AB's damer lade sig hylde som danske mestre. I 70'erne var det håndboldpigerne som var drivkraften i cricketsporten, når håndboldsæson lå stille henover sommermånederne. Det var AB- og cricket-legenden Peter Hargreaves, som startede damecricket i AB. Peter var æresmedlem i AB og Dansk Cricketforbund, og modtog i 1998 Danmarks Idrætsforbunds ærestegn.

AB's første officielle damekamp var mod Ringsted CC i 1975. Denne varme augustdag blev det til en uafgjort kamp med cifrene 68-68.

Landsholdsspillere
Følgende 20 AB-spillere har spillet på landsholdet: Niels Talbro, Ole Stoustrup, Aftab Ahmed, Finn Villymsen, Jørn Finnich, Bashir Hah, Henning Hauth, Poul Talbro, Thomas Provis, Niels Torp, Poul A. Svendsen, Bent Hauerberg, Bent Rossen, Thony Hadersland, Jesper C. Nielsen, Johan Luther, Omar Hayat, Ole Beier Andersen og Naveed Mughai.